Hammerfall - No sacrifice no victory 2009 5p

Hammerfall är tillbaka, utan att ha offrat något, så vinner man inget. Det är kanske vad som har gjorts i bandet. Det är en ny line-up till detta album. Pontus Norgren på bas, från bland annat The Poodles och gitarristen Fredrik Larsson som var med på debuten.

 

Hur låter det nya albumet då? Utan tvekan låter det som Hammerfall. Pontus Norgren och Fredrik Larsson gör ett bra jobb som ersättare. Visst är det kompetent gjort, och visst är det bra. Men någonstans saknas den där känslan som gör att jag vill lyssna på albumet igen. Det är välproducerat, de flesta låtarna är bra, men bra räcker tyvärr inte i min bok. Det släpps mycket skivor varje år som är just bra. Det måste kännas något extra när man lyssnar på musik, och tyvärr gör det inte det när det gäller Hammerfalls nya album. Bandet har lagt till mycket körer, vilket gör låtarna lite mer mäktiga. Om jag ska nämna några spår som sticker ut, blir det endast titelspåret, första singeln ”Any means necessary”, ”Legion”, ”Hallowed be my name” och balladen "Between Two Words". Det är endast fem spår av elva på albumet. Vilket är för lite, många låtar räknar jag till kategorin utfyllnad. Hammerfall har också gjort en cover på "My Charona" av The Shackles från 1979, vilket inte tillför detta album någonting.

 

Ni förstår säkert att jag inte är överväldigad av "No sacrifice, no victory". Men gillar du bandet tror jag inte att du blir besviken. Jag ska erkänna att Hammerfall inte har tilltalat mig de senaste åren. Det kan självklart ha en inverkan på mitt betyg. Jag kan heller inte påstå att Hammerfall är ett dåligt band. Men det sticker inte ut tillräckligt. Likväl är jag en som alltid gillar bra och kvalitativ hårdrock. Men det måste höja sig över mängden, och det tycker jag inte att det nya albumet från Hammerfall gör. Dock är det fortfarande en ok platta.

 

1. Any Means Necessary
2. Life Is Now
3. Punish And Enslave
4. Legion
5. Between Two Worlds
6. Hallowed Be My Name
7. Something For The Ages
8. No Sacrifice, No Victory
9. Bring The Hammer Down
10. One Of A Kind
11. My Sharona

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0